Stockholm 13 - 18 Februari 2019

Den 13 Februari åkte jag till Stockholm ensam men, träffade på två trevliga personer som jag umgicks med under tågresan när, jag dessutom skulle få vänta i Boden några timmar innan vi skulle ta tåget på grund av att det var störningar i tågtrafiken när det hade varit en urspårning några dagar innan. I Boden gick vi och åt mat, tog några öl och umgicks medans vi väntade på tåget för att timmarna skulle gå fortare och när man väl hade kommit på tåget så gick tågresan fort då man mest låg och sov för mitt i allt så var jag i Stockholm den 14 Februari.
Väl i Stockholm gick jag först och checkade in på det mysiga hotellet Best Western & Hotel som ligger vid Hötorget och gjorde mig hemmastatt på rummet. Efter att jag hade gjort mig hemmastadd på rummet, sminkat mig gick jag och shoppade kläder i några timmar,fotade, var och fikade på Sten Sture Café, besökte Medeltidsmuseumet och avslutade dagen med att äta god mat på Ardbeg Embassy. Under resor äter jag oftast något med kött för jag är inte mycket för vegetariskt och fisk då jag är renägare.

Hängmörad Oxfilé med tomater, potatisgratäng och grönpepparsås. Dryck: Coca-Cola.

Fredagen den 15 februari var jag också och shoppade, besökte Medelhavsmuseumet några timmar och det museumet råder jag alla att någon gång besöka. Det fanns mycket roligt att se och så har man dessutom sett tre riktiga mumier på museumet.

På kvällen, började jag med att gå ner i baren på hotellet och drack ett glas vin innan jag gick ut på stan.

På stan åt jag på Ardbeg Embassy innan jag skulle gå vidare till Sjätte tunnan och dricka öl, träffa människor etc för att fira att jag skulle fylla år den 19 Februari. Som födelsedagspresent bokade jag Stockholmsresan åt mig själv då jag inte har fyllt jämnt och när jag ibland inte har någon att resa med så då brukar jag åka själv för det är roligt det också. Jag hade jätteroligt under resan då jag var på festhumör och jag träffade jättehärliga människor på stan.
I dagsläget tycker jag att det är roligare att festa i Sthlm än i Norrbotten när människor i Sthlm inte är lika reserverade än vad folk är i Norrbotten.
Ört- och vitlöksmarinerad Lammfilé, Sallad, Potatisgratäng, Ostrulle och Örtdijoncréme. Dryck: Päron cider.

Innan jag skulle gå hem ifrån Sjätte tunnan tog jag och åt mat innan jag gick hem för att jag inte skulle vara så hungrig när man vaknade. Maten jag åt var jättegott och samtidigt som jag åt min mat och drack min öl, dessutom satt jag och läste på Facebook, Instagram och smsa med en person som heter Michael Johansson (Fotograf & Musiker) som bor i Sthlm.

Under Lördagen tog jag sovmorgon och innan middagstid gick jag i affärer och då köpte jag en alla hjärtans dags present åt min sambo och jeans åt mig själv. Åt min sambo köpte jag en märkesparfym som luktar jättegott på Åhlens.

Under kvällen var jag och åt på en Italiensk restaurang som heter Ristorante Rodolfino som finns i gamla stan. Då åt jag Lammrostbiff med grillade grönsaker, bearnaisesås och spröda potatisskivor innan jag skulle dra ut med en jättetrevlig vän på krogen som jag träffade på i baren där jag bodde. Han och jag drog ut till Sjätte tunnan och drack några öl tills en av Sjätte tunnans personal sa att jag inte skulle dricka mera och han frågade om jag blev sur.
Men nej, jag blir aldrig sur för en sådan sak och jag skrattade lite och sa: Nä, men det är lugnt.. : på typisk Överkalix dialekt.
Jag uppskattar att man säger och jag respekterar alltid detta när jag ser det som att folk bryr sig och sedan så är det förbjudet att överservera åt någon, vilket jag lärde mig på min yrkesutbildning då jag studerade på Hotell och restaurang programmet och pendlade mellan Övertorneå och Överkalix i tre år. I Övertorneå läste jag Storkök, Restaurang, Servering A och B, Näringslära, Drycker (Framställning av alkoholhaltiga drycker), Service och bemötande, Alkohol och Alkoholhantering etc.

Under Söndagen gick jag runt hela dagen och fotade i gamla stan och på kvällen drog jag ut åt på en fin restaurang som heter Borgmästarn Restaurang & Bar och sedan så var jag till restaurangen Ardbeg Embassy och träffade en utländsk kille som bodde i USA och vi gick sen vidare till Stampen och Wirström. På Stampen träffade vi två personer ifrån Ohio och så lyssnade vi på ett bra band och vi sjöng, dansade och jublade. Med andra ord, en riktig fest och ett härligt avslut innan man skulle åka hem på eftermiddagen dagen efter.